2016. május 04. 13:40 - MasterDwalin

Kings of War: Szabályok melyeket lehet rosszul használsz...

kings-of-war.jpg

Két Kings of War verseny és egy lassan a végéhez közeledő kampány, valamit több tucat kezdőnap és bemutató után úgy érzem kezdem látni mik azok a szabályok és részletek, melyek gyakran kérdésesek vagy problémaként felmerülnek az új játékosok körében. 

Ez a bejegyzés azért készült, hogy segítsen ezen gyakran fennakadást okozó részletek tisztázásában! 

 

I. LoS mérés, vagyis látlak vagy nem látlak?: 

Gyakran szembesültem azzal, hogy a játékosok a KoW verseny során azon tanakodnak miként is működik a 'Line of Sight', röviden a LoS a játékban. Pedig pofon egyszerű a dolog.

Rálátás szempontjából két dologról beszélünk:

- Az egyik maga a LoS, tehát a rálátás vonala. Ez egy képzeletbeli vonal, melyet a saját egységünk 'Leader point'-jától, tehát az egységünk front részének közepétől az ellenséges egység legközelebbi pontjáig húzunk.

- A másik pedig a látási szögek, tehát az 'Arc of Sight'-ok. Mind a kettő látható a beillesztett képen lejjebb. 

Ahhoz, hogy eldöntsük valamit látunk-e vagy sem, két dolognak kell teljesülnie:

1. A 'Leader Point'-unk és a célpont között lehessen egy vonalat húzni, úgy, hogy figyelembe vesszük a tereptárgyakat és a magasságokat, mint zavaró tényezőket. Tehát megvan-e a Line of Sight-unk. 

2. A célpontnak benne kell lennie az egységünk 'Front Arc'-jában is, ami az egység sarkaitól húzott 45 fokos vonalak által közrefogott terület.  

Ennek a kettőnek teljesülnie kell, ha távolsági fegyvert használunk, ha varázsolunk vagy, ha rohamot jelentünk be. A rohammal kapcsolatban szokott lenni a legnagyobb gubanc, de erről mindjárt bővebben. 

nevtelen.png

 

 

II. A 'Nimble' képesség pontos működése:

A 'Nimble' egy elég hasznos képesség, mellyel minden repülő ('Fly') és egyedül álló modell ('Individual') rendelkezik. A képesség lényege, hogy az adott egység a mozgási parancsának végrehajtásánál kap egy EXTRA, maximum 90 fokos fordulást. Itt szokott lenni a gubanc a tapasztalataim alapján. Minden mozgási parancsnál le van írva mennyi fordulás engedélyezett. 'Advance' esetében ez egy, 'At the double' esetén nulla, 'Charge'-nál pedig szintén egy. 

Szóval egy 'Nimble' egység 'Advance'-nál kétszer, 'At the double' -nál egyszer, ''Charge'-nál pedig kétszer fordulhat. 

lorddragon.jpg

Elf sárkány, a Nimble problémák notórikus okozója... 

III. Mehet-e a roham? És, ha igen akkor hova?: 

A Kings of War-ban a roham egy mozgási parancs, ami lehetővé teszi egy egységnek, hogy a mozgási értékének kétszeresét tegye meg úgy, hogy a mozgás során fordulhat egyszer maximum 90 fokot középpontosan, és a mozgás végén így talpérintkezésbe kerüljön a célponttal. Ha ez teljesül, sikeres volt a roham. 

Ez szokott is menni, csupán egy részlet van amit gyakran kérdeztek meg tőlem a játékok során. Csak akkor adhatunk ki roham parancsot, ha rá is látunk a célpontra. Bár a roham során alap esetben van egy 90 fokos fordulásunk, az nem szabályos, ha abszolút nem látunk rá a célpontra, de rohamot jelentünk be rá, fordulunk egyet és úgy mozgunk. 

A roham helyes menete a következő: Egységünk rálát a célpontra, a távolság köztük akkora, hogy egységünk el is tudja érni, majd rohamozunk. És már el is jutottunk az előbbinél gyakrabb problémához, mely szorosan ehhez kapcsolódik. 

A Kings of War-ban nem mindegy hova rohamozunk. ugyanis egy oldal roham esetén dupla, míg egy hátba kapás esetén tripla támadást kapunk. 

Viszont a roham bejelentése során már előre megvan, hogy az ellenfél melyik részébe kell mozgassuk egységünk. 

Erre a szabály úgy szól: A célpont azon oldalát KELL megrohamozzuk, amely 'Arc'-jában a mi 'Leader point'-unk van. Ergo, ha pl. ez az ellenfél 'Front Arc'-jában van akkor oda, ha 'Left Arc'-jában van akkor pedig oda kell rohamozzunk. 

0_large.jpg

Egy jó hadvezér mindig tudja merre nézzen, ha rohamot rendel el! 

IV. Roham kontra ellen roham, és a közelharcból történő kiröppenés: 

Be kell valljam a következő példa második fele olyan dolog, mely számára is csak a 2. versenyt követően vált teljesen tisztává. Ha ezt hajlandóak vagytok nekem megbocsájtani, akkor részletezem! 

A játékban kétféle roham létezik: a sima Roham és az Ellen roham. Az előbbit már feljebb részletesen leírtam, így most az utóbbin a sor. Akkor hajthat végre egy egység ellen rohamot, ha egy olyan egységet támad meg, mely az előző körben őt megrohamozta. Ez azért fontos, mert ellen rohamnál nem él pl. a Thunderous Charge bónusz. Alap esetben egy 1v1 küzdelem egy rohammal indul, majd addig követik egymást az ellen rohamok, míg az egyik egység le nem fut. 

A szabályok szerint viszont egy egység nem csak ellen rohamot indíthat mikor közelharcban van, hanem sima rohamot is. Na de hol jön ez képbe? Tegyük fel egységünket megrohamozta egy galád regiment oldalról. Megsebzik egységünk, de az hősiesen helyt áll. Mivel nem szaladtunk le a pályáról a támadók egy inchet hátrálnak. Viszont feltűnik egy másik ellenséges egység is rohamtávon belül, velünk szemben. A szabályok szerint itt két támadási opciónk van: ellen roham a minket megsebző egység ellen, vagy roham a szemben lévő galádok ellen. Érdemes ezt észben tartani! 

Most viszont rátérek arra a részletre mely csak akkor realizálódott bennem mikor láttam a versenyen egymásnak feszülő sárkányok küzdelmét. A trükk ott van, hogy egy repülő egység nem csak akkor hajthat végre rohamot ellen roham helyett, mint ahogy feljebb is írtam, hanem akkor is, ha magasabb, mint az egység amivel küzd. 

Így az a szituáció simán előfordulhat, hogy mondjuk egy ogre horda berohamoz szemből egy sárkányt, de nem tudja leütni, a rá következő körben pedig a sárkány nem az ogrékra fog visszatámadni, hanem az ogrék mögött megbúvó redgoblin csapatra jelent be rohamot. Sőt az is megeshet, hogy a mi sárkányunk egyszerűen elröpül faképnél hagyva a csalódott ogrékat és a szerencsés goblinokat. 

Ezt azért teheti meg, mert a KoW-ban nincs zárt közelharc. És ez volt új nekem is. 

1262_1_1000_1000_ffffff_0.jpeg

Élőhalott Wright-ok, a kiröppenéses idegesítés avatott bajnokai. 

V. Az Individual modellek legázolása, vagyis mikor rohamozhatok tovább?: 

Ez a hasznos kis szabály gyakran felejtődik el, pedig nem kellene. A szabálykönyv kimondja, hogy, ha egy egységet megfutamítottunk a közelharcban, akkor többek között tehetünk egy D6 inches mozgást előre, bár nem mozoghatunk be újabb közelharcba. Ez az Individual egységek leölésénél máshogy van, ugyanis, ha egy ilyen figurát vágunk le és elég nagyot dobunk, akkor mehetünk át másik közelharcba. És igen, ha egymás mögött áll 3 Individual végig lehet verni mindegyikőjüket. 

eb1e2df9f31e3683a8fddccf5cd40b3e.jpg

Ennek se lesz feltétlen rózsás vége...

VI. A 'Nerve' egy morál érték nem pedig "élet": 

Azért vettem fel a listába ezt a pontot, mert a szabálykönyvben nincs pontosan leírva és a kezdők körében problémát jelenthet. A KoW-ban minden egységnek van 'Nerve' értéke, aminek, ha sikerül megdobni a felső értékét az adott osztag veszteségként lekerül a pályáról. Ahhoz, hogy ezt könnyebben megdobjuk, minél több okozott sebpontra van szükségünk. Viszont a Nerve nem egy "élet", tehát, ha az egységben lévő sebek száma eléri vagy túllépi a 'Nerve' felső értékét és te sorozatosan dupla egyet dobálsz, akkor az az egység bizony a helyén marad. 

kow.jpg

 

Remélem nem hagytam ki semmit és volt akinek segítettem rendbe rakni dolgokat ezzel a kis írással! Ha kérdésed támadna vagy érdekel a játék keresd fel a Mantic Games General - Hungary Facebook csoportot, mert ott biztosan tudunk segíteni! Illetve figyeld a HammerTime Cafe eseményeit is, mert rendszeresen szoktam ott kezdőnapokat tartani!  

 -Dwalin

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://dicerunner.blog.hu/api/trackback/id/tr868558336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sándor Kaba Sarkadi 2016.05.04. 14:11:40

Nagyon jó kis összefoglaló, és ezek tényleg csak akkor jönnek elő, ha az ember kimozdul az otthoni klubból és más emberek ellen játszik (pl. én Miskolcon szembesültem ezekkel). Amit még hozzátennék, hogy ne felejtsük el, hogy Inspiring szabálynál ha zárójelben van egy egység, akkor csak őnekik engedi újradobni a "Routed!" eredményt, szövetséges esetén pedig ez sem érvényesül.

Ja, és Individual modellek nem duplázzák, és nem triplázzák meg a támadásaik számát, ha oldalba ill. hátbakapnak egy egységet (a vámpírok így is elég tápok!).

Ghulk 2016.05.04. 19:19:10

Hello,

csak jeleznem, hogy a Nimble bejegyzesnel, az Advance soran egyszer azt irtad hogy egy ingyenes fordulas van majd par sorral kesobb hogy ketto.

MasterDwalin 2016.05.04. 23:39:34

@Ghulk:

Üdv!
Nem, én azt írtam, alap esetben Advance során egy fordulásod van, Nimble esetén ez kettő, az extra fordulás miatt.

Borgika 2016.05.05. 09:25:01

Pár homályos részletet megvilágítottál. Köszönöm.

MeyilKree 2016.05.05. 11:36:48

Ezt az individual utani "vonatozást" megtapasztaltam Debrecenben, ahogy a nerve ertek fölötti sebre dupla egyest is.
Jo leiras, de a sarira még kindig kellene egy disordered. ;)